Ik ben een mama die de zaakjes goed op orde heeft. Ik hou thuis de administratie bij en onderhoud de administratie als ZZP’er. Ik begrijp het dus wel. Maar weet je wat ik nou niet begrijp? Het Pgb-overzicht van mijn dochter.
Toekenning
Toen wij vorig jaar een aanvraag indienden voor de dagopvang kregen we voor het eerst te maken met PGB. De toekenning was niet zo’n probleem. Dat ging nog wel. Maar dan het aanvragen van een PGB. Daar kan ik een heel boekwerk over schrijven. Wat een gezeik! Voor de dagopvang ging het nog redelijk snel. Ik heb in het totaal twee keer moeten versturen voordat alles goed was.
Tweede PGB
Maar toen wij een tweede PGB moesten aanvragen, ging het wat minder makkelijk. Op de eerste overeenkomst was het bedrag niet goed ingevuld. Bij de tweede keer waren er twee dingen verkeerd. Ik weet helaas niet precies wat. Maar bij de zesde keer was hij eindelijk goed. Drie maanden nadat onze hulpverlener gestart was.
Leer je vakgebied kennen
Wat nog het meest frustrerende is, zijn de medewerkers van de SVB. Op het moment dat ze het eerste foutje ontdekken wordt er volgens mij gelijk gestopt met nakijken. Dus een volgende fout krijg je pas de keer daarna te horen. Voor het invullen heb je al bijna een cursus nodig. Wij deden dit samen met onze hulpverlener, die meerdere keren aan de lijn hing met medewerkers. En telkens werd er een ander verhaal verteld. Een standaardantwoord begint met: ”Mevrouw, we vinden het heel erg vervelend maar…”. Volgens mij is dit het eerste wat deze medewerker leert. Je zou toch denken dat er wat gemeend begrip zou zijn. Maar zoals ze overkomen, lijken het callcenter medewerkers die een korte cursus gehad hebben. Klantvriendelijkheid staat niet in hun woordenboek, net zo min zoals behulpzaam zijn en begrip. Ik vraag me af of ze weten wat autisme inhoudt.
Stoom afblazen
En dan krijg je een enquête of je deze wilt invullen. Maar wat denk je, op het moment dat je vertelt hoe je ervaring is, schitteren ze door afwezigheid. Er wordt niets mee gedaan, niet eens verhaal gehaald door een leidinggevende. Dus bespaar je de moeite en blaas je stoom af bij een vriendin of je buurvrouw.
Overzicht
Enfin, dat over de ‘oh zo geweldige’ service van de afdeling PGB bij de SVB. Gelukkig zijn ze bij de kinderbijslag met een beetje geluk wel heel wat begripvoller en vriendelijker. Maar op het overzicht terugkomend. Vandaag ontving ik het. Maar ze hebben dus twee Pgb’s samengevoegd qua bedrag. De opvang declareert in dagdelen en zij zetten bedragen neer. Maar alles gaat dus van een grote hoop af. En er is geen onderscheid welk bedrag voor de hulpverlener of de dagopvang. Dus ik hoop maar weer dat het een beetje klopt. En dat iedereen het geld krijgt. Wellicht kunnen ze de slogan van de belastingdienst overnemen. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.
Geef een reactie