Blog post

Zusje van een bijzonder meisje #2

augustus 28, 2019

Pasgeleden waren er oudergesprekken voor de jongste. Inmiddels is ze 5 jaar. Een echte 5-jarig in doen en laten. Ik ben echt dol op deze leeftijd. Een echte vrolijke kleuter, helaas heeft ze het niet altijd even gemakkelijk. En dan beginnen we nu ook wel te zien.

Dominant

De oudste is heel dominant en aanwezig. Hierdoor wordt ze vaak weggecijferd. Wij proberen er altijd op te letten dat ze genoeg aandacht krijgt. En niet de hele dag door op de kop wordt gezeten. Dat wordt steeds moeilijker. Ze is vaak de prikkel van de oudste. Ze hoeft maar iets te doen en ze krijgt het te horen. Waar ze graag zingt of kletst of naar muziek luistert, daar heeft grote zus geen behoefte aan. Ze vindt het te veel herrie en het is allemaal niet goed.

Uitslapen

Als wij in het weekend proberen uit te slapen horen we beneden de oudste vertellen wat ze moet doen. Maar ze begint steeds meer voor zichzelf op te komen. Dus als wij dan in bed liggen, worden we wakker van geruzie beneden. De oudste hoor je commanderen en vertellen wat de jongste moet doen, en de jongste gaat erop in en laat flink van zich horen. Gelukkig maar, want ze moet zich natuurlijk niet altijd op de kop laten zitten.

Voorbeeld

Ze moet natuurlijk alles zelf uitzoeken: hoe maak je vriendjes, hoe speel ik zelf? Waar ik zelf bij mijn zusje vroeger zag dat ik een voorbeeldfunctie had, mist zij het. We merken dat ze moeite heeft met sociale contacten. Ze is heel sociaal naar de mensen die ze kent, maar zodra ze op schoolvriendjes en vriendinnetjes moet maken krijgt ze het moeilijk. Ze speelt graag met twee vaste vriendinnetjes. Maar deze trekken heel erg naar elkaar toe en daardoor valt zij vaak buiten de boot. Vervolgens weet ze niet zo goed wat ze met zichzelf aan moet.

Lieve juf

Gelukkig had ze afgelopen schooljaar een hele lieve juf. Waar wij in het begin heel erg moesten wennen aan deze gigantische school, gaat het nu gelukkig goed. We hebben goede contacten en ze wordt extra in de gaten gehouden door de juf en de teamleider. Ze luisteren naar ons en kijken naar haar. Tijdens het laatste gesprek op school hoorden we dat het goed voor haar zou kunnen zij als ze 1 middag per week naar de BSO gaat. Voor haarzelf om sociale contacten en een omgeving waar ze zichzelf moet ontwikkelen. Maar ook waar ze gestimuleerd wordt voor zichzelf op te komen. Ik sta daar zeker achter. We gaan voor het nieuwe schooljaar kijken of dit mogelijk is.

Hoe gaat dat bij de broertjes en zusjes van jullie kindjes? Hebben ze ook zo vaak ruzie?

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vorige Post Volgende post